1e Webanalytics congres druk bezocht

Bijna 200 mensen waren op 31 mei naar Figi in Zeist afgereisd voor het 1e Webanalytics congres. Het congres, dat georganiseerd is door Twinkle samen met Marco Derksen Derksen (Marketingfacts) en de WAA (Web Analytics Association) Nederland had een hoge kwaliteit van sprekers en bezoekers. Na de inleiding door dagvoorzitter Eduard de Wilde (www.brickmeetsbyte.com) gaf Geert Jan Smits (Jungle Rating) een globaal overzicht van verschillende web analytics analyses en lichtte de Internet Scorecard toe, waarover hij recentelijk een boek geschreven heeft.

Frans Appels van webanalytics bureau Netprofiler ging in op de activiteiten van de Web Analytics Association (WAA) internationaal en in Nederland. Vanwege de warmte in de zaal werd voor de volgende presentaties naar een andere zaal uitgeweken. Daar vertelde Jos Verwoerd (directeur Internet Retail bij de Postbank) een boeiend verhaal over het grote belang van web analytics bij de Postbank (afdeling van 9 man). In de middag sessie werd dit verhaal door de manager van die afdeling (Ewout Vis) nog verder uitgediept. Die vertelde oa. over de diverse testen die zij doen met behulp van Memetrics en de grote conversie verbeteringen die zij daarmee bereiken.

In de ochtend ging Bert Wiggers (directeur Kieskeurig.nl) in op de verspellende waarde van de zoekopdrachten op Kieskeurig.nl voor de daadwerkelijke winkelverkopen van diverse artikelen.

In de middag volgende de parallel sessies van o.a. Google Analytics, Clickvalue, Visual Sciences, Omniture en de eerder genoemde presentatie van de Postbank.

Iets later dan gepland volgde het verhaal van guru Eric Peterson (www.webanalyticsdemystified.com). Hij ging in zijn verhaal in op een onderzoek dat hij recent had uitgevoerd onder web analytics beoefenaars in de VS en Europa. Opvallende uitkomsten waren dat slechts 20% van de web analisten inschat dat de gebruikers de cijfers die ze produceren begrijpen en dat de salarissen van web analisten in de VS beduidend hoger liggen. In de VS zijn meer dan 1.000 vacatures voor web analisten! Naar zijn inschatting neemt het de komende jaren nog een veel grotere vlucht.

Doordat het hele programma iets uitgelopen was, was het enthousiasme voor de aansluitende paneldiscussie beperkt en volgende de borrel gelukkig snel. 

Al met al een geslaagd congres dat volgende jaar zeker weer herhaald moet worden!

Op Marketingfacts staat een uitgebreid verslag van Marco Derksen.  

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: