White paper online meetverschillen

De Taskforce Online Media van de Nederlandse Web Analytics Associatie (WAA) heeft een white paper gemaakt met de titel “Waarom komen mijn bezoekers niet overeen met mijn bezoekers?” Hierin worden antwoorden gegeven en handvatten geboden hoe online media partijen met verschillende statistieken om kunnen gaan. De white paper kan hier worden gedownload: WAA White Paper – Online meetverschillen – Oktober 2010 (.pdf)

In 2008 werd de WAA Taskforce Online Media opgericht om het gebruik van verschillende online meetsystemen in de media onder de loep te nemen. Iedereen die met webstatistieken werkt, van planners tot onderzoekers, heeft zich namelijk wel eens de vraag gesteld: wat moet ik nu met alle verschillende meetpakketten die beschikbaar zijn om de performance van mijn sites te meten? Welk pakket gebruik ik wanneer, waardoor ontstaan de verschillen en hoe interpreteer ik de uitkomsten? In de white paper “Waarom komen mijn bezoekers niet overeen met mijn bezoekers?” worden de verschillen tussen de meest gebruikte online meetmethodieken (web analytics, ad management statistieken en STIR) uitgebreid beschreven, alsook aanbevelingen gedaan voor de markt over hoe met deze verschillen om te gaan.
Naast een verklaring voor de verschillen in een overzichtelijk schema voorziet het white paper in een tabel, waarin het onderzoeks- of analysedoel leidend is voor het kiezen van een meetsysteem. Daarmee biedt het document een handvat bij de vraag: wanneer gebruik je de cijfers uit web analytics, ad management of STIR?

Zo zijn data uit web analytics het beste te gebruiken bij interne rapportages over het surfgedrag, het volgen van trends en het optimaliseren van websites. Gegevens die afkomstig zijn uit de STIR Webmeter zijn te gebruiken bij (externe) rapportages over bereik, het analyseren van het bezoekersprofiel en bij vergelijkingen met andere website-exploitanten. Ad management systemen zijn weer uitermate geschikt voor het bepalen van de voorraad (impressies) en het analyseren van campagnebereik en –effect.

Eén van de belangrijkste adviezen voor medewerkers die te maken hebben met webstatistieken is het blijven benoemen van de verschillen en het vermelden van de juiste bron. Hiermee hoopt de Taskforce Online Media transparantie en consistentie te bevorderen bij het gebruik van webstatistieken in de Nederlandse markt.
De Taskforce Online Media van de Nederlandse Web Analytics Associatie (WAA) bestaat uit:
Marije Andela (NPO), Jaap van de Bovenkamp (Kluwer), Sonja Kamst (Sky radio Group), Tamara van Uden (RTL Nederland), Wouter Veenboer (Netprofiler) en Pieter Zandstra (Nedstat).

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: